annaaliciaenbom.blogg.se

Jag är en 17 årig tjej som lider av en sjukdom som kallas för NMO/MS. Här kommer jag skriva om hur mitt liv ser ut i dag och hur min sjukhusvistelse såg ut.

Uppdatering

Publicerad 2016-04-26 22:59:27 i Allmänt,

Hej allihopa!
Det var länge sedan jag skrev här och anledningen är nog för att jag inte har något speciellt att berätta...
Just nu skulle jag säga att mitt liv ser ut ungefär så som det såg ut innan jag blev sjuk förutom en del småsaker såklart. Det är så skönt att inte hälsan begränsar en så mycket längre och att man kan leva hyfsat normalt.

Såklart är det fortfarande saker som inte funkar som jag förmodar att flera av er med samma sjukdom känner till, spasticitet, blås problem och mycket mer. Har haft ganska stora problem med de båda men nu har jag äntligen fått min botox behandling (!!!!) så nu behöver jag inte oroa mig över blåsan längre. Det är något som verkligen har begränsat mig, var obekväm hela tiden, i skolan, hos pojkvännen och med mina kompisar. Men nu kan jag leva som vilken annan tonåring som helst :D

Många har frågat mig hur jag kan vara så positiv kring allt och prata öppet om det mesta som andra skulle skämmas över tex. blås problemen och mitt svar är att man måste inse att man inte kan göra något åt hur ens tillstånd är så det finns ingen anledning till att gnälla, det är så det är liksom. Alla människor lever utifrån olika förutsättningar och ett stort steg till att alla ska kunna acceptera alla olika svårigheter är att man lär sig om dem. Jag har varit väldigt öppen med mina nära om mina problem för då blir det mer förståeligt om jag springer på toa en gång i halvtimmen eller inte vill göra saker för att jag känner mig osäker.

Om man inte förklarar och kämpar på allt man kan ser man inga resultat.

Precis vid insjuknadet fick jag höra av min första doktor att jag skulle hoppa av gymnasiet men nu är jag här med bra betyg i alla ämnen och har även varit på en klassresa till Kroatien utan några problem. Man ska inte lyssna på folk som säger vad man inte kan göra för man kan mer än vad man tror och det har jag märkt under allt detta!!

Just nu sitter jag på ett flyg till Spanien med min pojkvän som jag för 6 månader sen trodde var helt omöjligt men icke!

Om ni är intresserade av att se vad jag gör i min vardag kan ni följa mig på instagram där jag är betydligt mer aktiv än här. Har även där publicerat en del från min sjukhustid och framsteg jag gjort, tror ni får en bättre bild över hur jag haft det om ni kollar in 👉 @_aliciaenbom

Ha det bra, kram ❤

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela